De ce iubesc românii Dacia, dar ar prefera orice altceva. Trei motive care-ți arată de ce mașina românească nu se demodează

de: Daniel Ștefan
23 06. 2019

Te-ai întrebat vreodată de ce iubesc românii Dacia? Probabil, acum, zâmbești, dar sigur încă îți mai place această marcă, chiar dacă deții mașina altui brand. O să-ți spun câteva motive pentru care românii încă sunt atașați emoțional de mașina românească, chiar dacă și-ar dori să conducă orice altceva.

Dacia a devenit astăzi aproape un simbol național. Evident, doar noi, românii, ne mândrim cu el și știm că este al nostru. În străinătate, persoanele mai vârstnice știu sigur că mașina pe care noi o numim Dacia 1300, pentru ele este Renault 12. Și, adevărul este că Ceaușescu a dorit o mașină exact la fel ca acest model. E impropriu să spui că modelele vechi, fabricate pe vremea comunismului, erau românești. Erau precum roșiile de acum: sămânță străină, pusă în pământ românesc și crescută aici, la noi. Roși vine, de fapt, din altă parte, dar dacă a crescut în bătătura lui, românul spune că e d’a lui. La fel și Dacia.

De ce iubesc românii Dacia

Aș spune că sunt trei motive majore pentru care românii o iubesc.

Este ieftină

Este cel mai evident și cel mai important motiv. Indiferent că accepți sau nu asta, românii au fost și sunt săraci. Acest lucru s-a perpetuat din generație în generație și totul ține de lipsa educației financiare, dar asta e altă poveste.

Toată isteria cu Dacia a început în comunism, când românii nu aveau posibilitatea să se îmbogățească, ci doar se mulțumeau cu o leafă obținută din greu. Liderii de partid, în frunte cu Nicolae Ceaușescu, au decis, la un moment dat, că merită și românii de rând să-și permită o mașină, dar ea trebuia să fie ieftină. Adică statul nu trebuia să cheltuie prea mult și astfel, ar fi putut fi vândută la un preț mic, fix, accesibil pentru orice român care depune efort și face economii.

Și au avut dreptate. Românii de rând s-au conformat și au „înghițit” ceea ce li s-a dat pentru că altceva nu se putea.

Prețul mic a devenit un fel de tradiție a brandului, iar azi, compania vine cele mai ieftine mașini de pe piața auto. Sigur, sunt cu mult mai scumpe decât cele din comunism, dar s-au schimbat multe de atunci (dar nu chiar atât de multe, cât a fi trebuit).

Era ușor de reparat

Mașina este un lucru pe care ar trebui să-l folosești zilnic sau, cel puțin, de câteva ori pe săptămână. Asta înseamnă că, la un moment dat, ceva se va defecta. Dar românul n-a fost niciodată prea darnic atunci când trebuia să ducă ceva la reparat. Păi, cum? Să dai bani pentru reparație? Eventual să nici nu facă o treabă bună?

De aceea a fost Dacia cea mai bună mașină pentru românul sărac și avar cu puținul pe care-l avea. Era mașina pe care ți-o reparai singur, în parcare, pe marginea drumului, oriunde te lăsa. Nici nu aveai nevoie de prea multe unelte. Evident, reparațiile acestea nu erau niciodată complete sau făcute în mod profesional. Totuși, în fața nevestei, fiicei, amantei, dădeai bine. Era dovadă de virilitate absolută că-ți puteai repara singur mașina. Un ciorap de damă, o sârmă, două bătăi de ciocan și era ca nouă.

E nostalgie

Dacia este și azi o mașină iubită de milioane de români. E un paradox pentru că mulți își permit acum să ia alte mărci, au acces la ele mai ușor, iar mașinile românești nici nu mai sunt așa ieftine cum erau cândva. Și atunci, de ce încă o mai iubește românul?

Păi, evident, e vorba de românii cu vârste cuprinse între 40 și 70 de ani (poate chiar și cei mai vârstnici de atât). E vorba aici de două generații: cei a căror tinerețe a prins gustul noii mașini românești dată de Ceaușescu, iar apoi, urmașii lor, cei care, încă de mici, mergeau în vacanțe, la bunici, la mare, la munte, în Dacia tatălui sau bunicului.

Azi, mulți dintre cei care aparțin acestor generații și-au dat de mult vechile Dacii la remat, poate că și-au luat un BMW, un Volkswagen, dar, parcă, tot se gândesc cu nostalgie la vremurile când erau duși cu vechea Dacie.

Mașina, de acum românească, nu se va demoda niciodată pentru că a cunoscut o evoluție fantastică după Revoluție, grație celor de la Renault, iar brandul continuă să furnizeze mașinile de care au românii nevoie și la o calitate net superioară celor din comunism.